donderdag

Iets over internet, vrienden en ranja.

Tien jaar geleden had je nog geen Twitter of Facebook, internet diensten waar nu de meeste mensen niet meer zonder mee kunnen. Toen ik nog op de basisschool zat, was hotmail het enige waar ik internet voor gebruikte. Wanneer ik dan moest overblijven en ik mijn broodje met kaas en de uit wegwerpbekers gedronken vieze ranja ophad, ging ik met mijn kameraden achter de computer zitten. Mailen, alleen maar emailen, terwijl ze naast je zaten. Naar e-mailadressen als bad_boy_johan394@hotmail.com. 

Gisteren is bekend geworden dat de community site Bebo er zeer waarschijnlijk in Mei mee ophoudt. De site, met ongeveer 6 miljoen leden in Amerika trekt er na vijf jaar de stekker uit. Voornaamste reden is dat het niet op kan vechten tegen grootste concurrent Facebook. Het idee achter Bebo was het makkelijk delen van foto's en berichten via je mobiele telefoon. Klinkt als Twitter of niet?
    
Het laat zien dat, hoe veel leden een site ook heeft, de levensduur van een site kort kan zijn. Wie heeft hier nog 'het leukste online smoelenboek' genaamd Cu2, of bijvoorbeeld Kindertent? Cu2 behoorde in 2003 nog tot één van de p0pÚlAiirZtee s!tez van het land met zo'n 240.000 bezoekers per dag. Nu horen we er (gelukkig) niks meer over, al die 750.000 leden die Cu2 had, zijn nu – net als waarschijnlijk je buurman of je pianoleraar – actief op Hyves. En ook Hyves is in gevaar. Grootste website van dit moment hijgt in haar nek. Het zal een kwestie van tijd zijn dat mensen zullen overstappen naar Facebook. Is het zonde, dat community sites hun publiek aan het verliezen zijn?
  
Nee dat is het niet, ik verlang zelf weer naar de dagen van eenvoud. Iedereen gebruikte hetzelfde, Hotmail dat was het. Daarnaast misschien nog MSN. Toen verscheen Cu2, waarna tientallen andere community sites volgden. Allemaal onder het motto: "to stay connected with your friends". Je gebruikt Hyves omdat je halve school er op zit, Facebook voor je vakantievrienden uit het buitenland en Twitter, ja voor jezelf?

Inmiddels is er een Nederlands bedrijf opgestaan die hopelijk een oplossing gaat bieden. De site iDiDiD zorgt ervoor dat je al je accounts op één plek georganiseerd hebt. Handig, want nu heb je niet meer het gedoe om op verschillende sites in te loggen (wat was mijn accountnaam ook alweer?). De site zit nog steeds in de Beta versie, dus of het werkelijk gaat helpen is nog niet duidelijk. Hopelijk wel, en zo niet dan wacht ik met met smacht op de site waar alles opzit en die iedereen gebruikt: HyveTwitBook.Fm
Vroeger was zo erg nog niet... Al sla ik het glaasje ranja nu maar over.

Geen opmerkingen: