maandag

Een interview met Dj Flubbel, hij maakt Christian Hardcore.

'Als men begint bij het beluisteren van de house muziek, dan zal men op een gegeven moment moeite gaan krijgen met bidden' aldus Dominee Dimitri in de jaren 90. Toch denken niet alle lieve gristenen er zo over. Neem nu Dj Flubbel. Volgens hem is hardcore prima te combineren met het woord van God. Hij combineert beide zaken in 'Christian hardcore'. Wij van Super Leuk raakten nieuwsgierig en hadden een interview met Dj Flubbel himself.

Kun je in het kort uitleggen wat Christian Hardcore is?
'Het is hardcore muziek met een christelijke boodschap. Dus van die harde house muziek met krachtige beats en opzwepende melodieën. In tegenstelling tot al die nummers met seks en geweld, hebben onze nummers eens een ander soort boodschap...'

Wat voor een boodschap zit er dan in jouw tracks?
'Iedere track heeft zo zijn eigen verhaal. Zo is er een nummer 'Enemy & Evil' wat gaat over het kwade in de wereld en de vraag waarom er zoveel ellende is. In het nummer 'G.O.D.' beschrijven we wat God voor ons betekent. Het nummer ‘Luminus Iluminatio’ wat gaat over de corruptie in de maatschappij. ‘Prince of Egypt:’ een nummer dat gaat over het feit dat we geroepen zijn om ons in te zetten voor mensen in nood. ‘Make Some Noise’: een oproep dat we ons moeten laten horen als Christenen. 'We will not vanish:' dat we moeten vechten tegen het kwade; en de bonus track 'Christian Speedcore' gaat er over dat Gods woord het overwint van het kwade.'

Hoe weet jij het Christendom en hardcore te combineren?
'Dat is voor mij niet zo moeilijk. Hardcore is gewoon een muziekstijl net als vele anderen. Maar dan wel wat harder en energievoller. Ik blijf gewoon mezelf. Dat is ook hoe God wilt dat mensen naar hem toe komen: als je zelf. Ik heb wel eens een hardcore nummer gedraaid tijdens een kerkdienst. Maar aan de andere kant ook een keer gebeden tijdens een hardcore party. Het gaat prima samen!'

Sommige Christenen, zoals Dominee Dimitri noemen hardcore muziek van de Duivel. Wat vind jij daarvan?

'Dat bepaalde christenen dit vinden is voor mij juist de reden geweest waarom ik Christelijke Hardcore muziek ben gaan produceren. Je kan naar mijn mening niet een bepaalde stijl geheel veroordelen. Het gaat om de boodschap van de nummers. Natuurlijk zitten er ook slechte/kwade platen tussen, maar dat is in ieder muziek-genre het geval.'

Mensen willen tijdens het 
luisteren van hardcore toch gewoon raven, en niet bezig zijn met het geloof?
'Nou, dat vraag ik mij dus af. Ik denk dat ieder mens vroeg of laat met vragen zit over het leven. Waarom we hier zijn; wat er is na de dood; en of er meer is tussen hemel en aarde. Ik ben zelf ook een hardcore liefhebber, maar besteed daarnaast ook veel tijd aan mijn geloof. Het is voor mij zoiets waardevols en ik haal er zoveel steun, kracht en geluk uit, daar kan geen hardcore plaat tegen op. Het is een extra dimensie in mijn leven, dat gun ik iedereen!'

Waar komt jouw muziek het allerbeste tot zijn recht?

'Tsja, dat kan overal zijn. ‘S ochtends vroeg om lekker wakker te worden; tijdens een groot hardcore feest, of juist in de kelder-disco van een kerk. Het is maar wie het wil horen!'

Wat voor reacties krijg je van je mede gelovigen? 

'Tot nu toe eigenlijk vooral positieve reacties. Op 29 oktober kom ik in het Nederlands Dagblad te staan met mijn CD. Ik ben erg benieuwd hoe Christelijke mensen zullen reageren. Het is even afwachten, maar ik bereid me zelf ook voor op kritiek. Al doe ik dat ook voor negatieve reacties vanuit de hardcore scene, aangezien daar veel atheïsten zitten. Maar ze kunnen mij allemaal zeggen wat ze willen, zolang ik God maar aan mijn kant heb staan.'

Zien we je tijdens Pasen op het Vaticaan draaien? 

'Ja, gisteren had de paus nog mijn voice-mail ingesproken, hij vindt mijn project een leuk initiatief. Weer eens wat anders van de Hollandse bodem! In plaats van altijd maar die saaie bloemen.'

Kun je niet wachten tot het Pasen is, Christian hardcore kun je nu al luisteren op het album van Dj Flubbel, dat hier te koop is. Verder moeten jullie allemaal vriendjes worden met zijn Habbo account.

Geen opmerkingen: