zaterdag

Klok.

Al heel wat jaar geleden was er ooit bij Kopspijkers (ja, die goede oude tijd dat Jack Spijkerman nog leuke TV maakte en gewoon bij de VARA werkte) een man die een heel nieuw systeem van klokkijken had bedacht. Ik was jong, jonger dan ik nu ben, en ik was er door gefascineerd. En sindsdien vind ik het eigenlijk altijd wel tof als ik een klok of horloge tegenkom die compleet of net iets anders werkt dan normaal werkende uurwerken. En omdat vannacht de zomertijd ingaat en ik deze klok per toeval tegenkwam schrijf ik nu dit blog bericht.

Het idee van deze klok is dat het balletje in de buitenste ring van de spiraal begint en naarmate de dag vordert hij steeds dichter bij het middelpunt van de spiraal komt. Onderweg kom het balletje langs cijfers, en laat het nu zo zijn dat die cijfers geheel toevallig de tijd op dat moment aangeven. Ik vind het leuk bedacht. Aanschouw het filmpje hieronder om hem in (versnelde) werking te zien:

Deze klok is trouwens ook echt te koop en kost slechts 350 pont. Meer informatie is hier te vinden.

Geen opmerkingen: